.
Science and Public Policy (SPP)Science and Public Policy (SPP)
Наука и государственная политика -
ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г.
Том 36, Номер 2, 2009 г.

О журнале

Наука и государственная политика - ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г. Он освещает вопросы государственной политики в области науки и технологии (S&T), а также более широкие проблемы взаимодействия науки и общества. Журнал читают в 70 странах - как в университетах (для обучения и исследований), так и в правительственных учреждениях, в консалтинговых агентствах и т.д.

С февраля 2006 года журнал выходит 10 раз в год.
Сайт Science and Public Policy теперь легко доступен по адресу:
www.ingentaconnect.com/content/beech/SPP

Издатель журнала:
William Page, Beech Tree Publishing,
10 Watford Close, Guilford, Surrey
GU1 2EP, UK
Tel.: +44 1483 824871
Fax: +44 1483 567497
E-mail: page@scipd.demon.co.uk
www.scipol.demon.co.uk

Редакторы журнала:
Dr David H Guston,
Consortium for Science,
Policy and Outcomes,
Arizona State University, PO Box 874401,
Tempe, AZ 85287-4401, USA.
E-mail: scipol@asu.edu and
Dr Barend van der Meulen,
Centre for Studies of Science,
Technology and Society,
University of Twente, PO Box 217,
7500 AE Enschede, Netherlands.
E-mail: b.j.r.vanderMeulen@utwente.nl

Страницу SPP в "Курьере…" ведет член редколлегии SPP проф. Е.З.Мирская
Переводы и подготовка к публикации поддерживаются грантом РГНФ № 09-03-00132а


Содержание Наука и
государственная
политика


Том 36, Номер 2,
ISSN 0302-3427

Март 2009

Специальный выпуск о "третьей миссии" университетов
Приглашенные редакторы: Bo Göransson, Rasigan Maharajh и Ulrich Schmoch

Рефераты основных статей, близких интересам российских читателей
Основные
статьи
83 Введение: новые вызовы для университетов сверх обучения и исследования
Bo Göransson, Rasigan Maharajh и Ulrich Schmoch
85 Университеты и социально-экономическое развитие в Танзании: общественные представления и жизненные реалии
Burton L M Mwamila и Bitrina D Diyamett
91 Стремление приблизиться к обществу: вьетнамские университеты в переходном процессе
Tran Ngoc Ca
97 Высшее образование и социально-экономическое развитие на Кубе: высокая успешность рисковой стратегии в сфере высоких технологий
Isarelis Pérez Ones и Jorge Núñez Jover
103 Предпринимательская деятельность университетов как точка входа в экономику, основанную на знании, в Китае
Haiyan Wang и Yuan Zhou
109 Университетские начинания для преодоления замкнутости бразильской экономики
Anne-Marie Maculan и José Manoel Carvalho de Mello
115 Наведение мостов между университетом и обществом в Уругвае: представления и ожидания
Isabel Bortagaray
121 К новой роли университетов в России: перспективы и ограничения
Leonid Gokhberg, Tatiana Kuznetsova и Stanislav Zaichenkoр
127 Переосмысливая связи между обучением и расширением участия в технологическом развитии Южной Африки
Lindile L Ndabeni и Rasigan Maharajh
133 Продвижение за пределы обучения и исследований: экономические и социальные задачи университетов Латвии
Anda Adamsone-Fiskovica, Janis Kristapsons, Erika Tjunina и Inga Ulnicane-Ozolina
139 Связи с гражданским обществом как "деятельность на досуге"? Опыт германских университетов
Georg Krücken, Frank Meier и Andre Müller
145 Оживление шведской университетской системы: исполнение "третьей миссии"
Carl Magnus Pålsson, Bo Göransson и Claes Brundenius
151 Взаимосвязи между датскими университетами и обществом
Birgitte Gregersen, Lisbeth Tved Linde и Jørgen Gulddahl Rasmussen
157 Выводы. Новые виды деятельности университетов по трансферу и расширению инновационной деятельности: множественные потребности и разнообразные решения
Bo Göransson, Rasigan Maharajh и Ulrich Schmoch


Второй
раздел
Книжное обозрение
165 Сети в инновационном процессе: взаимодействие местного и регионального
Автор Holger Graf
Обзор David Bruggeman
166 Инновация и экономическое развитие
Автор Lynn K Mytelka
Обзор Naubahar Sharif
92 Онлайновый доступ к журналу Science and Public Policy
96 Правила для авторов
168 SPP и окружающая среда

Наука и государственная политика

Том 36, № 2, март 2009

Специальный выпуск о "третьей миссии" университетов
Приглашенные редакторы: Bo Göransson, Rasigan Maharajh и Ulrich Schmoch

Переводы рефератов основных статей,
наиболее интересных для российского читателя


К новой роли университетов в России: перспективы и ограничения
Leonid Gokhberg et al (Higher School of Economics, Moscow, Russia)
С. 121-126
Авторы статьи вносят свою лепту в современную дискуссию о научно-технической и инновационной деятельности российских университетов, а также о соответствующей политике на фоне институциональной трансформации национальной инновационной системы (НИС). Основной акцент сделан на структуре НИС и связанном с нею позиционировании университетов и исследовательских институтов Академии наук. Проведенный анализ, опирающийся на результаты выполненных авторами статистических и социологических исследований, убедительно показывает, что инновационная деятельность российских университетов наталкивается на серьезные препятствия, обусловленные комплексом взаимосвязанных факторов. Эти факторы связаны далеко не только с традиционными барьерами между наукой и образованием, но, прежде всего, с глубокими структурными диспропорциями в российской НИС. Современная политика в сфере науки и образования нацелена на усиление инновационной деятельности университетов, и статья заключается обзором дебатов по наиболее неотложным проблемам.
Связи с гражданским обществом как "деятельность на досуге"? Опыт германских университетов
Georg Krücken et al (German University of Administrative Sciences, Germany)
С. 139-144
Статья сфокусирована на той роли, которую академические организации ("Академии наук" в нашем смысле в Германии нет, там это понятие включает все организации, ведущие научные исследования, в том числе и университеты - Е.М.) и их члены играют в своих социально-экономическом и социально-политическом контекстах. В ней представлены результаты обследования одного из германских университетов. Основываясь на проведенных интервью, обработке письменных документов и библиографическом анализе, авторы приходят к выводу, что, во-первых, большая часть связей университета с экономикой, политиками и более широким гражданским обществом осуществляется децентрализовано и беспорядочно, а их разрастание происходит главным образом по сугубо индивидуальной мотивации. Из этого они делают вывод, что для формальной институционализации этой деятельности существуют явные ограничения. Второе, поскольку взаимодействие с промышленностью оплачивается в конечном счете не напрямую через финансирование исследований, то связи с реальной региональной политикой и более широким гражданским обществом фактически остаются в основной своей части не вознаграждаемыми для ученых. В будущем авторы предполагают возрастание напряжения между организационным стремлением ввести для академического сообщества дополнительные цели и индивидуальными намерениями ученых, отдающих явное предпочтение тем видам деятельности, которые вознаграждаются в академических учреждениях (эта тенденция во всё возрастающей степени проявляется у молодых ученых).


Contents Science and
Public Policy


Volume 36, Number 2,
ISSN 0302-3427

March 2009

Special issue on third mission
Guest editors Bo Göransson, Rasigan Maharajh and Ulrich Schmoch

Summaries of articles


Main
articles
83 Introduction: New challenges for universities beyond education and research
Bo Göransson, Rasigan Maharajh and Ulrich Schmoch
85 Universities and socio-economic development in Tanzania: public perceptions and realities on the ground
Burton L M Mwamila and Bitrina D Diyamett
91 Reaching out to society: Vietnamese universities in transition
Tran Ngoc Ca
97 Higher education and socio-economic development in Cuba: high rewards of a risky high-tech strategy
Isarelis Pérez Ones and Jorge Núñez Jover
103 University-owned enterprises as entry point to the knowledge economy in China Haiyan Wang and Yuan Zhou
109 University start-ups for breaking lock-ins of the Brazilian economy
Anne-Marie Maculan and José Manoel Carvalho de Mello
115 Bridging university and society in Uruguay: perceptions and expectations
Isabel Bortagaray
121 Towards a new role of universities in Russia: prospects and limitations
Leonid Gokhberg, Tatiana Kuznetsova and Stanislav Zaichenko
127 Rethinking the linkages between teaching and extension in South Africa
Lindile L Ndabeni and Rasigan Maharajh
133 Moving beyond teaching and research: economic and social tasks of universities in Latvia
Anda Adamsone-Fiskovica, Janis Kristapsons, Erika Tjunina and Inga Ulnicane-Ozolina
139 Linkages to the civil society as 'leisure time activities'? Experiences at a German university
Georg Krücken, Frank Meier and Andre Müller
145 Vitalizing the Swedish university system: implementation of the 'third mission'
Carl Magnus Pålsson, Bo Göransson and Claes Brundenius
151 Linking between Danish universities and society
Birgitte Gregersen, Lisbeth Tved Linde and Jørgen Gulddahl Rasmussen
157 Synthesis: New activities of universities in transfer and extension: multiple requirements and manifold solutions
Bo Göransson, Rasigan Maharajh and Ulrich Schmoch

Back
section

Books

165 Networks in the Innovation Process: Local and Regional Interactions by Holger Graf reviewed by David Bruggeman

166 Innovation and Economic Development by Lynn K Mytelka reviewed by Naubahar Sharif

82 Online access to Science and Public Policy

96 Notes for authors

168 SPP and the environment

Science and Public Policy

Volume 36, Number 2, March 2009

Special issue on third mission
Guest editors Bo Göransson, Rasigan Maharajh and Ulrich Schmoch

Summaries of the main articles


New challenges for universities beyond education and research
Bo Göransson et al (Lund University, Sweden)
Pages 83-84
The two time-honoured tasks of universities are teaching and research which have long provided society with specific skills and new knowledge and ideas. Expectations have increased exponentially and demands are originating from a much wider range of stakeholders. Universities are …
Universities and socio-economic development in Tanzania: public perceptions and realities on the ground Burton
L M Mwamila et al (University of Dar es Salaam, Tanzania)
Pages 85-90
Tanzania is one of the poorest countries in the world, with an insignificant industrial sector that is divorced from the R&D system. Nonetheless, like other countries in the world, its universities are changing, gradually assuming a new role in society, especially in forging links to the productive sector. However, while such changes in more developed countries are being brought about by …
Reaching out to society: Vietnamese universities in transition
Tran Ngoc Ca (National Institute for S&T Policy and Strategy Studies, Hanoi, Vietnam)
Pages 91-95
The paper discusses the cases of two universities in Vietnam and their third mission activities where they try to reach out to society at large, through the provision of research, technology transfer services, and other kinds of linkages. It is revealed that third mission activities exist in practice but are …
Higher education and socio-economic development in Cuba: high rewards of a risky high-tech strategy
Isarelis Pérez Ones and Jorge Núñez Jover (University of Havana, Cuba)
Pages 97-101
This paper presents case studies on how Cuban universities have increasingly become directly involved with the economic and social development of the country. The paper shows how Cuban universities, from the late 1980s and early 1990s, started reorientation and organization of their scientific research, becoming more directly and intensely involved in the economic and social development of the …
University-owned enterprises as entry point to the knowledge economy in China
Haiyan Wang and Yuan Zhou (China Academy of S&T for Development, Beijing, China)
Pages 103-108
The paper discusses the development of the third mission of Chinese universities. The main approaches and challenges of two universities, Tsinghua University and Beihang University, are examined to elucidate the third mission of Chinese research universities in a knowledge-based economy. The paper examines the present profit-seeking behavior of research universities and argues that while it is …
University start-ups for breaking lock-ins of the Brazilian economy
Anne-Marie Maculan et al (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brazil)
Pages 109-114
Brazilian universities were created initially with a teaching mission, later incorporating research activities along with the implementation of graduate programs. Recently, new public policies supporting the innovation process have been implemented to encourage universities to assume a more active…
Bridging university and society in Uruguay: perceptions and expectations
Isabel Bortagaray (University of the Republic, Montevideo, Uruguay)
Pages 115-119
This paper analyzes the third mission of universities, based on a case study of the University of the Republic in Uruguay. It draws on the perceptions and opinions of a broad range of actors, from academia to enterprises, and from parliament to trade unions. The University of the Republic is the only public university …
Towards a new role of universities in Russia: prospects and limitations
Leonid Gokhberg et al (Higher School of Economics, Moscow, Russia)
Pages 121-126
The paper refers to a contemporary discussion of S&T and innovation activities of Russian universities and respective national policies against the background of institutional transformation of the national innovation system. It emphasizes the Russian NIS structure and subsequent positioning …
Rethinking the linkages between teaching and extension in South Africa
Lindile L Ndabeni and Rasigan Maharajh (Tshwane University of Technology, South Africa)
Pages 127-132
The objective in this paper is to review the technology stations program at Tshwane University of Technology. The technology stations are a product of the Department of Science and Technology (DST) policy objectives. The DST's policy is aimed at strengthening and expanding mutually beneficial links between universities of technology and small, medium-sized and micro enterprises (SMMEs). …
Moving beyond teaching and research: economic and social tasks of universities in Latvia
Anda Adamsone-Fiskovica et al (Latvian Academy of Sciences, Riga, Latvia)
Pages 133-137
As a small European country that joined the European Union in 2004 after being part of the USSR for half a century, Latvia and its system of higher education and research is continually adapting to changing conditions, both nationally and internationally. While it experienced a certain depression in the 1990s, conditioned by the reorientation from the principles and scale of the soviet system to …
Linkages to the civil society as 'leisure time activities'? Experiences at a German university
Georg Krücken et al (German University of Administrative Sciences, Germany)
Pages 139-144
The paper focuses on the role academic organizations and their members play within their socioeconomic and socio-political contexts. It presents findings of the case study of a German university. Based on qualitative interviews, written documents and bibliometric analyses, we can see that, first, most of the university's links to the economy, political actors, and broader civil society emerge …
Vitalizing the Swedish university system: implementation of the 'third mission'
Carl Magnus Pålsson et al (Lund University, Sweden)
Pages 145-150
Universities throughout the world are increasingly experiencing the dual expectations of being anchored regionally by performing more or less specific services to the local or regional community, and operating on a global scale. How those services are actually performed is the object of this study …
Linking between Danish universities and society
Birgitte Gregersen et al (Aalborg University, Denmark)
Pages 151-156
In Denmark, third mission activities were for the first time explicitly formulated as mandatory in the University Act of May 2003, and the purpose of this paper is to analyze current third mission experiences from two younger Danish universities (University of Southern Denmark and …
New activities of universities in transfer and extension: multiple requirements and manifold solutions
Bo Göransson et al (Lund University, Sweden)
Pages 157-164
The third mission encompasses all activities of universities beyond their first and second missions, education and research. An analysis of various countries with different economic, political and geographic features reveals an increased demand for such activities in particular with regard to technology transfer, but also as to the support of the civil society in more general terms. Therefore the universities have to find a new balance between education, research and transfer …