.
Science and Public Policy (SPP)Science and Public Policy (SPP)
Наука и государственная политика -
ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г.
Том 35, Номер 10, 2008 г.

О журнале

Наука и государственная политика - ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г. Он освещает вопросы государственной политики в области науки и технологии (S&T), а также более широкие проблемы взаимодействия науки и общества. Журнал читают в 70 странах - как в университетах (для обучения и исследований), так и в правительственных учреждениях, в консалтинговых агентствах и т.д.

С февраля 2006 года журнал выходит 10 раз в год.
Сайт Science and Public Policy теперь легко доступен по адресу:
www.ingentaconnect.com/content/beech/SPP

Издатель журнала:
William Page, Beech Tree Publishing,
10 Watford Close, Guilford, Surrey
GU1 2EP, UK
Tel.: +44 1483 824871
Fax: +44 1483 567497
E-mail: page@scipd.demon.co.uk
www.scipol.demon.co.uk

Редакторы журнала:
Dr David H Guston,
Consortium for Science,
Policy and Outcomes,
Arizona State University, PO Box 874401,
Tempe, AZ 85287-4401, USA.
E-mail: scipol@asu.edu and
Dr Barend van der Meulen,
Centre for Studies of Science,
Technology and Society,
University of Twente, PO Box 217,
7500 AE Enschede, Netherlands.
E-mail: b.j.r.vanderMeulen@utwente.nl

Страницу SPP в "Курьере…" ведет член редколлегии SPP проф. Е.З.Мирская
Переводы и подготовка к публикации поддерживаются грантом РГНФ № 09-03-00132а


Содержание Наука и
государственная
политика


Том 35, Номер 10,
ISSN 0302-3427

Декабрь 2008

Рефераты основных статей, близких интересам российских читателей
Основные
статьи
703 Система противоракетной обороны и политика испытаний: американский вариант, основанный на системе наземного базирования ракет средней дальности
Graham Spinardi
717 Европейское Управление по учету инноваций: безнадежное погружение в числа?
Andreas Schibany и Gerhard Streicher
733 Вламываясь в "черный ящик": на пути к созданию оценочных рамок для учета региональной способности к инновациям
Tomi Tura, Vesa Harmaakorpi и Sanna Pekkola
745 Измерение деятельности в глобальной программе: мотивация, новые концепции и первые уроки, преподнесенные новой системой
Maria Iskandarani и Francisco J B Reifschneider
757 Политическое влияние науки: контроль за табаком стимулирован наукой или политикой?
Lars Thorup Larsen
771 Политический форум: глобальный вызов экономики, основанной на знании, - Китай и Евросоюз
Can Huang и Luc Soete


Второй
раздел
782 Книжное обозрение
Технология - центр всего: наука и технология при Индире Ганди Автор
Ashok Parthasarathi
Обзор Geoffrey Oldham
783 Права на интеллектуальную собственность: критическая история
Авторы Christopher May и Susan K Sell
Обзор Richard Hawkins
785 Индекс тома 35, 2008
702 Правила для авторов
716 SPP и окружающая среда
756 Онлайновый доступ к журналу Science and Public Policy

Наука и государственная политика

Том 35, № 10, декабрь 2008

Переводы рефератов основных статей,
наиболее интересных для российского читателя


Измерение деятельности в глобальной программе: мотивация, новые концепции и первые уроки, преподнесенные новой системой
Maria Iskandarani (CGIAR, Washington DC, USA) and Francisco J B Reifschneider (Embrapa, Brasilia, Brazil)
С. 745-755
В 2004 г. Консультативная Группа по Международным Сельскохозяйственным Исследованиям (КГМСИ) учредила новую систему измерения деятельности. Авторы статьи описывают концептуальные рамки, цели и принципы, использованные при конструировании этой системы, а также анализируют ее воздействие и уроки. Эта новая система, введенная КГМСИ, является инновационным инструментом для руководства глобальными программами. Её основу составляют измерение и определение трех величин - результатов деятельности; внутреннего потенциала для продолжения деятельности; пределов понимания целей и результатов деятельности со стороны ее заказчиков. Подобная глобальная программа должна быть очень гибкой, поскольку в разных условиях она должна соответствовать различным потребностям и изменениям.
Политический форум: глобальный вызов экономики, основанной на знании, - Китай и Евросоюз
Can Huang and Luc Soete (Maastricht Univ., The Netherlands)
С. 771-781
С вызовами, возникающими в ходе построения экономики, основанной на знании, встречаются и Европейский Союза, и Китай. Авторы аргументируют, неотложную необходимость развивать новую, так называемую Лиссабонскую стратегию (во всяком случае, - какою она видится им издалека). Эта стратегия сфокусирована на развитии интернационального характера торговли и сервиса, на интернационализации исследовательских сетей и на доступе к мозгам и таланту. Они полагают, что недавний успех китайской экономики может быть частично обусловлен ее способностью освоить новейшие технологии, созданные во всех развитых странах мира, и огромным притоком иностранных вложений, а также политикой проведения интенсивных инноваций - стратегией, напоминающей повестку дня европейского Лиссабона.


Contents Science and
Public Policy


Volume 35, Number 10,
ISSN 0302-3427

December 2008

Summaries of articles

Main
articles
703 Ballistic missile defence and the politics of testing: the case of the US ground-based midcourse defence
Graham Spinardi
717 The European Innovation Scoreboard: drowning by numbers?
Andreas Schibany and Gerhard Streicher
733 Breaking inside the black box: towards a dynamic evaluation framework for regional innovative capability
Tomi Tura, Vesa Harmaakorpi and Sanna Pekkola
745 Performance measurement in a global program: motivation, new concepts and early lessons from a new system
Maria Iskandarani and Francisco J B Reifschneider
757 The political impact of science: is tobacco control science- or policy-driven?
Lars Thorup Larsen
771 Policy forum: The global challenges of the knowledge economy: China and the European Union
Can Huang and Luc Soete

Back
section

Books

782 Technology at the Core: Science and Technology with Indira Gandhi by Ashok Parthasarathi
Reviewed by Geoffrey Oldham

783 Intellectual Property Rights: a Critical History by Christopher May and Susan K Sell
Reviewed by Richard Hawkins

785 Index to volume 35, 2008

702 Notes for authors

716 SPP and the environment

756 Online access to Science and Public Policy

Science and Public Policy

Volume 35, Number 10, December 2008

Summaries of the main articles


Ballistic missile defence and the politics of testing: the case of the US ground-based midcourse defence
Graham Spinardi (Univ. of Edinburgh, UK)
Pages 703-715
One of the arguments of the Bush administration for the early deployment of a ballistic missile defence system was not only that this would provide some limited defensive capability, but that it would also facilitate 'learning by doing'. However, this 'capability-based' deployment has failed to facilitate such advancement. Early deployment, coupled with flight-test failures, led to a shift to less demanding tests. Deployment has proved counterproductive because the need for successful 'public experiments' has overridden any significant progression to more realistic testing.
The European Innovation Scoreboard: drowning by numbers?
Andreas Schibany and Gerhard Streicher (Institute of Technology and Regional Policy, Vienna, Austria)
Pages 717-732
For quite some time, European countries have felt the need to compare their respective performances through the application of benchmarking and scoreboard tools. Within the scope of such activities, the European Innovation Scoreboard (EIS) has established itself as probably the most widely watched benchmarking tool in European technology policy. We consider its current status and discuss some of the strengths and weaknesses of the EIS indicators. There is a process of convergence in innovation performance in Europe but the possibilities of short-term influences by policy on the variables measured by the EIS are limited.
Breaking inside the black box: towards a dynamic evaluation framework for regional innovative capability
Tomi Tura (Lahti Science and Business Park, Finland), Vesa Harmaakorpi and Sanna Pekkola (Lappeenranta Univ. of Technology, Finland)
Pages 733-744
Alongside theories of innovation, different measures of innovativeness and innovative capability have been developed. However, there are problems with the existing evaluation tools, especially for the dynamics of innovation processes. The measurement of the innovativeness of regions is particularly challenging. This paper describes recent changes in such models and argues that they demand new tools for evaluating regional innovative capability. It outlines a framework for a network-based innovative capability evaluation matrix.
Performance measurement in a global program: motivation, new concepts and early lessons from a new system
Maria Iskandarani (CGIAR, Washington DC, USA) and Francisco J B Reifschneider (Embrapa, Brasilia, Brazil)
Pages 745-755
In 2004, the Consultative Group on International Agricultural Research (CGIAR) established a new performance measurement system. This paper describes the conceptual framework, objectives and principles used in designing the system, and analyzes the impact and lessons learnt. CGIAR's performance management system is innovative for global programs, measuring three dimensions: results, potential to perform and stakeholder perceptions. Such a global program must be flexible as it caters for changing needs and priorities.
The political impact of science: is tobacco control science- or policy-driven?
Lars Thorup Larsen (Univ. of Aarhus, Denmark)
Pages 757-769
Tobacco control is often viewed as a clear example of how scientific knowledge can fundamentally change social norms. The relationship between scientific knowledge and public policy is discussed and how its development is interpreted quite differently across disciplines. This paper aims to redeem the situation, using a Foucauldian concept of the 'will to knowledge' as well as a discussion of how the case relates to the broader literature on science and public policy.
Policy forum: The global challenges of the knowledge economy: China and the European Union
Can Huang and Luc Soete (Maastricht Univ., The Netherlands)
Pages 771-781
The EU and China face challenges in building their knowledge economies. We argue that there is an urgent need to develop a new outward-looking Lisbon strategy, focused on: international trade in services, internationalization of research networking, and access to brains and talent. The recent success of the Chinese economy can be partly attributed to its ability to absorb globally advanced technology and huge flows of foreign investment, and a policy of providing incentives for innovation, a strategy reminiscent of Europe's Lisbon agenda.