.
Science and Public Policy (SPP)Science and Public Policy (SPP)
Наука и государственная политика -
ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г.
Том 35, Номер 3, 2008 г.

О журнале

Наука и государственная политика - ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г. Он освещает вопросы государственной политики в области науки и технологии (S&T), а также более широкие проблемы взаимодействия науки и общества. Журнал читают в 70 странах - как в университетах (для обучения и исследований), так и в правительственных учреждениях, в консалтинговых агентствах и т.д.

С февраля 2006 года журнал выходит 10 раз в год.
Сайт Science and Public Policy теперь легко доступен по адресу:
www.ingentaconnect.com/content/beech/SPP

Издатель журнала:
William Page, Beech Tree Publishing,
10 Watford Close, Guilford, Surrey
GU1 2EP, UK
Tel.: +44 1483 824871
Fax: +44 1483 567497
E-mail: page@scipd.demon.co.uk
www.scipol.demon.co.uk

Редакторы журнала:
Dr David H Guston,
Consortium for Science,
Policy and Outcomes,
Arizona State University, PO Box 874401,
Tempe, AZ 85287-4401, USA.
E-mail: scipol@asu.edu and
Dr Barend van der Meulen,
Centre for Studies of Science,
Technology and Society,
University of Twente, PO Box 217,
7500 AE Enschede, Netherlands.
E-mail: b.j.r.vanderMeulen@utwente.nl

Страницу SPP в "Курьере…" ведет член редколлегии SPP проф. Е.З.Мирская
Переводы и подготовка к публикации поддерживаются грантом РГНФ № 06-03-00013а


Содержание Наука и
государственная
политика


Том 35, Номер 3,
ISSN 0302-3427

Апрель 2008

Рефераты основных статей, близких интересам российских читателей,
приведены на отдельной странице
Основные
статьи
146 Стимулирует ли конкурсное финансирование исследований рост разнообразия в высшем образовании?
Hugo Horta, Jeroen Huisman, Manuel Heitor
159 Оценивание стратегии местных общественных технологических центров в региональных инновационных системах: сведения из Японии
Nobuya Fukugawa
171 Знаковые попытки: важность академических spin-off ("отпочковывающихся") фирм в трансфере технологий и в исследовательской политике в Германии
Andreas Knie, Martin Lengwiler
183 Передача полномочий по вопросам финансирования исследований в ведение сетей: опыт многоцелевой организации
Laurens Klerkx, Cees Leeuwis
197 Лаборатория, обсуждаемая обществом: процесс понимания приемлемости исследования стволовых клеток
Maja Horst
207 Ученые и политики за работой: вслушиваясь в профессиональные разговоры в научных сетях по проблемам генетики
Pascale Lehoux, Geneviève Daudelin, Jean-Louis Denis, Fiona Miller


Второй
раздел
Книжное обозрение
221 Исследования, деньги и политика (нем. яз). Автор Rupert Pichler, Michael Stampfer and Reinhold Hofer
Рецензент Raoul Kneucker
223 Воинствующая экономика: как Мода, Искусство и Музыка подгоняют Нью Йорк. Автор Elizabeth Currid
Рецензент Michael Goldhaber
206 Инструкция для авторов

Наука и государственная политика

Том 35, № 2, Апрель 2008

Переводы рефератов основных статей,
наиболее интересных для российского читателя


Знаковые попытки: важность академических spin-off фирм в трансфере технологий и в исследовательской политике в Германии
Andreas Knie, Martin Lengwiler
С. 171-182
Базирующаяся на теории "основного агента", статья анализирует историю появления политики поддержки spin-off деятельности со времен после второй мировой войны, фокусируясь главным образом на Германии как объекте проведенного case-study. Авторы подчеркивают особую значимость появления позитивного внимания в среде научных политиков к академической spin-off деятельности. Они считают, что действенность этой новой ориентации должна оцениваться не по количеству появляющихся исследовательских групп нового типа или по их прямым экономическим вкладам. Более важна ее функция символической легитимации новых академических институций и финансирующих их агенств, играющая существенную роль в общественных дебатах относительно научной и технологической политики.
Ученые и политики за работой: вслушиваясь в профессиональные разговоры в научных сетях по проблемам генетики
Pascale Lehoux, Geneviève Daudelin, Jean-Louis Denis, Fiona Miller
С. 207-220
Создание сетей, в которых ученые и политики сферы здравоохранения могут учиться друг у друга, во всё возрастающей степени показывает роль этой системы в совершенствовании и продвижении адекватных решений. В статье анализируется, как взаимодействие науки и политики в сетях по генетике, учрежденных в Канаде, влияет на культуру знания и практические действия участников этих сетей. Очевидно, что желание управлять сетью демократическим образом вызывает напряжения в связи с необходимостью обеспечить достаточную работоспособность этой сети. Авторы отмечают, что их анализ высветил принципиально проблематическую природу таких сетей вообще.

Contents Science and
Public Policy


Volume 35, Number 3,
ISSN 0302-3427 5

April 2008


Main
articles
146 Does competitive research funding encourage diversity in higher education?
Hugo Horta, Jeroen Huisman and Manuel Heitor
159 Evaluating the strategy of local public technology centers in regional innovation systems: evidence from Japan
Nobuya Fukugawa
171 Token endeavors: the significance of academic spin-offs in technology transfer and research policy in Germany
Andreas Knie and Martin Lengwiler
183 Delegation of authority in research funding to networks: experiences with a multiple goal boundary organization
Laurens Klerkx and Cees Leeuwis
197 The laboratory of public debate: understanding the acceptability of stem cell research
Maja Horst
207 Scientists and policy-makers at work: listening to epistemic conversations in a genetics science network research
Pascale Lehoux, Geneviève Daudelin, Jean-Louis Denis and Fiona Miller

Back
section

Books

221 Research, Money, and Politics (in German) by Rupert Pichler, Michael Stampfer and Reinhold Hofer
Reviewed by Raoul Kneucker

223 The Warhol Economy: How Fashion, Art and Music Drive New York city by Elizabeth Currid
Reviewed by Michael Goldhaber

206 Notes for authors


Science and Public Policy

Volume 35, Number 3, April 2008

The summaries of main articles


Does competitive research funding encourage diversity in higher education?
Hugo Horta, Jeroen Huisman and Manuel Heitor
pp. 146-158
Based on the evolution of higher education systems in the last 50 years, this paper discusses the use of research funding mechanisms as privileged instruments to maintain and foster diversity in higher education systems. We suggest that competitive research funding supported by non-standardised evaluative processes may enable differentiation among institutions according to their resources and capabilities to develop research, while also recognising the limit to the use of such policy instruments.
Evaluating the strategy of local public technology centers in regional innovation systems: evidence from Japan
Nobuya Fukugawa
pp. 159-170
Local public technology centers, administered by the prefecturel and municipal governments, engage in providing technological support to small local firms. Using a comprehensive database, this paper quantitatively examines whether their strategy is contingent on, or independent of, the characteristics of a regional innovation system. The statistical analyses show that there are no significant differences between the strategies adopted by local public technology centers in line with the characteristics of the regional innovation system. This implies that the strategies were inefficient.
Token endeavors: the significance of academic spin-offs iu technology transfer and research policy in Germany
Andreas Knie and Martin Lengwiler
pp. l71-182
Based on principal-agent theory, this paper analyses the historical emergence of policies supporting spin-off activities since the end of the Second World War, focusing on Germany as an exemplary case study. It argues that the significance of spin-offs in research policy is not an effect of their numbers or their direct economic impacts but rather of their symbolic meaning, providing legitimacy for academic institutions and funding agencies in public debates about science and technological policies.
Lauiens Klerkx and Cess Leeuwis
pp. 183-196
Delegation of authority in research funding to networks: experiences with a multiple goal boundary organization
Laurens Klerkx and Cees Leeuwis
pp. 183-196
The delegation of authority in research funding to multi-actor networks that include users is seen as a way to make research more responsive to users' needs. This paper analyzes multi-actor networks for the planning and execution of agricultural research in The Netherlands. Delegation of authority to networks also generates tensions, and requires substantial role adjustments and institutional learning for the actors involved (government, researchers, intermediaries, and users) in order to effectively operate in the network. The principal-agent perspective often used for analyzing the science-policy relationship can be a useful tool for analyzing the multilateral relationships in networks, but needs to be complemented by theories that better capture the notion of co-production in such 'webs of cross-cutting ties'.
The laboratory of public debate: understanding the acceptability of stem cell research
Maja Horst
pp. 197-205
The Danish parliament legalised stem cell research on 'spare' embryos in 2003. This paper argues that this legalisation was dependent on a perception of acceptability among the public and explores how public debate can serve a 'performatory function' in establishing such a situation of perceived legitimacy. This paper aims to understand the specific processes through which the formation of public opinion has contributed to the shaping of the acceptability of stem cell research. It analyses the various constructions of legitimate voices and their representation in the policy process and demonstrates that the framing of representation changed during the policy process. This change made it possible to compromise, and can therefore be seen as a necessary precondition for the decision to permit stem cell research.
Scientists and policy-makers at work: listening to epistemic conversations in a genetics science network
Pascale Lehoux, Geneviève Daudelin, Jean-Louis Denis and Fiona Miller
pp.207-220
The creation of networks in which health scientists and policymakers can ream from each other is increasingly seen as a sound strategy for improving the relevance of evidence and its use in policy-making. This paper examines how interactions within a genetics science policy network established in Canada influence the epistemic cultures and practices of its members. The desire to democratically govern the network was in tension with the obligation to "make it work'. It also highlights the problematic nature of such networks.