.
Science and Public Policy (SPP)Science and Public Policy (SPP)
Наука и государственная политика -
ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г.
Том 33, Номер 5, 2006 г.

О журнале

Наука и государственная политика - ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г. Он освещает вопросы государственной политики в области науки и технологии (S&T), а также более широкие проблемы взаимодействия науки и общества. Журнал читают в 70 странах - как в университетах (для обучения и исследований), так и в правительственных учреждениях, в консалтинговых агентствах и т.д.

С февраля 2006 года журнал выходит ежемесячно.
Сайт Science and Public Policy теперь легко доступен по адресу:
www.ingentaconnect.com/content/beech/SPP

Издатель журнала:
William Page, Beech Tree Publishing,
10 Watford Close, Guilford, Surrey
GU1 2EP, UK
Tel.: +44 1483 824871
Fax: +44 1483 567497
E-mail: page@scipd.demon.co.uk
www.scipol.demon.co.uk

Редакторы журнала:
Dr David H Guston,
Consortium for Science,
Policy and Outcomes,
Arizona State University, PO Box 874401,
Tempe, AZ 85287-4401, USA.
E-mail: scipol@asu.edu and
Dr Barend van der Meulen,
Centre for Studies of Science,
Technology and Society,
University of Twente, PO Box 217,
7500 AE Enschede, Netherlands.
E-mail: b.j.r.vanderMeulen@utwente.nl

Страницу SPP в "Курьере…" ведет член редколлегии SPP проф. Е.З.Мирская


Содержание
Том 33, Номер 5,
ISSN 0302-3427

Июнь 2006

Рефераты основных статей
Основные
статьи
310Новая "видимая рука": поддерживаемая модель линейной связи между научной и инновационной политикой
Henry Etzkowitz
321Миф или реальность - рассмотрение преобладающих убеждений в шведских дебатах по научной политике
Anders Granberg, Staffan Jacobsson
341Экспертное знание и научные дисциплины: две противоположные точки зрения
Johannes Lenhard, Holger Lücking, Holger Schwechheimer
351Исследования и инновации в Болгарии
Kostadinka Simeonova
365Энергетическая политика и институциональный контекст: инновационные системы, использующие энергию моря
Mark Winskel, Andrew McLeod, Robin Wallace, Robin William
377Анализ усилий по улучшению регулирования генетически модифицированной пищи в Канаде
Peter Andrée


Второй
раздел
391Книжное обозрение

Bryan G. Norton "Поддержание: философия менеджмента, ориентированного на сохранение экосистемы"
Рецензия Evelin Brister


Наука и государственная политика

Том 33, № 5, июнь 2006

Переводы рефератов основных статей,
наиболее интересных для российского читателя



Новая "видимая рука": поддерживаемая модель линейной связи между научной и инновационной политикой
Henry Etzkowitz
С. 310-320
Инновация, имеющая научную основу, осуществляется в "тройной спирали" отношений между университетом, индустрией и правительством. Взаимодействие между субъектами тройной спирали в классических регионах развития высоких технологий (в США - Шоссе 128 и Силиконовая долина) привело к созданию таких новаций, как фирма с рисковым капиталом, научный парк и служба продвижения технологий. На основе этих организационных механизмов образовалась "поддерживающая линейная модель", способствующая эффективному переводу исследовательских результатов, обладающих коммерческим потенциалом, в полезные новации как на уже имеющихся, так и на вновь запускаемых фирмах. Хотя видимый конечный продукт вышеназванных регионов привлек к ним более ранее внимание, регионы, движущиеся следом, выиграли на усовершенствовании знания, на эффективности разработок, обеспечивающих реализацию трансфера, который является задачей и объектом поддержки инновационной политики.
Миф или реальность - рассмотрение преобладающих убеждений в шведских дебатах по научной политике
Anders Granberg, Staffan Jacobsson
С. 321-340
Статья выявляет и критически обсуждает адекватность набора убеждений, доминирующих в современных дебатах по научной политике в Швеции. Существующие убеждения об академических исследованиях касаются таких важных аспектов этого вида работы, как ее масштабы, ориентация, функции, контроль и финансирование. Авторы аргументированно демонстрируют, что эти убеждения или ложны, или зиждутся на очень шатком эмпирическом основании. Ошибочные представления и убеждения опасны тем, что они могут приводить политиков к неправильному определению ключевых проблем или к пренебрежению некоторыми из них. Формулируя альтернативные убеждения, авторы обращают внимание на ряд политических проблем, которые требуют срочного обсуждения и решения.
Экспертное знание и научные дисциплины: две противоположные точки зрения
Johannes Lenhard, Holger Lücking, Holger Schwechheimer
С. 341-350
На недавних дебатах, проходивших в рамках социологии науки относительно понятия трансдисциплинарности, было заявлено, что второй тип (mode-2) науки стимулирует новую дисциплинарную структуру науки и научных исследований. Авторы считают, что эти дебаты фактически являются продолжением давней дискуссии о междисциплинарности, в которой сравнивались "ранняя интеграция" и "поздняя (запаздывающая) интеграция". Последняя предполагала строго дисциплинарный базис междисциплинарных проектов, в то время как первая отвергала дисциплинарный подход с самого начала. В качестве наглядного примера трансдисциплинарной науки авторы выбрали для рассмотрения климатологические исследования. Они считают сомнительным, что в этой исследовательской области можно заметить и диагностировать ослабление или эрозию дисциплинарных подходов. Авторы показывают, что требование "социально здорового знания", которое, по мнению Новотны (Novotny), делает трансдисциплинарную науку неизбежной, отнюдь не подразумевает ослабление дисциплинарной структуры науки.
Исследования и инновации в Болгарии
Kostadinka Simeonova
С. 351-363
Каково воздействие перехода к рыночной экономике на исследования и инновации в Болгарии? Результаты реструктуризации исследовательской и инновационной систем в этой стране рассмотрены на основе аналитического обзора национальной науки и ее структурных характеристик. Центральный вывод автора, базирующийся на недавно завершенном проекте по обследованию региональной инновационной активности, состоит в том, что процесс реинтеграции ключевых действующих лиц в национальную инновационную систему находится еще в начальной стадии. Перспектива улучшения ситуации связывается автором с мерами, которые предусмотрены в недавно принятых инновационной стратегии и стратегии для исследований.

Contents Science and
Public Policy


Volume 33, Issue 5,
ISSN 0302-3427

June 2006

The summaries of main articles
Main
articles
310The new visible hand: an assisted linear model of science and innovation policy
Henry Etzkowitz
321Myths or reality - a scrutiny of dominant beliefs in the Swedish science policy debate
Anders Granberg, Staffan Jacobsson
341Expert knowledge, Mode-2 and scientific disciplines: two contrasting views
Johannes Lenhard, Holger Lücking, Holger Schwechheimer
351Research and innovation in Bulgaria
Kostadinka Simeonova
365Energy policy and institutional context: marine energy innovation systems
Mark Winskel, Andrew McLeod, Robin Wallace, Robin William
377An analysis of efforts to improve genetically modified food regulation in Canada
Peter Andrée


Back
section
391Book reviews

Science and Public Policy

Volume 33, Issue 5, June 2006

The summaries of main articles



The new visible hand: an assisted linear model of science and innovation policy
Henry Etzkowitz
P. 310-320
Science-based innovation is realized through a triple helix of university-industry-government relations. Interaction among triple helix actors in the prototypical high-tech regions, Route 128 and Silicon Valley, led to creation of the venture capital firm, science park and technology transfer office. These organizational mechanisms constitute an `assisted linear model' for translation of research results with commercial potential into use either in existing firms or start-ups. Although visible end products such as science parks attracted early attention, second-mover regions have gained a sophisticated awareness of the efficacy of linking research and transfer in embedded projects as an objective of innovation policy.
Myths or reality - a scrutiny of dominant beliefs in the Swedish science policy debate
Anders Granberg, Staffan Jacobsson
P. 321-340
This paper identifies and critically discusses the validity of a set of dominant beliefs in the current debate on Swedish science policy. The beliefs, which centre on academic research, include important assumptions about the scale, orientation, functions, control and funding of such work. We argue that these beliefs are either wrong or stand on very shaky empirical ground. Mistaken beliefs are dangerous in that they may lead policy-makers to define the key issues wrongly, or to ignore some of them. By formulating alternative beliefs, we point to a set of policy issues that need to be addressed, and urgently.
Expert knowledge, Mode-2 and scientific disciplines: two contrasting views
Johannes Lenhard, Holger Lücking, Holger Schwechheimer
P. 341-350
In the recent debate in the sociology of the sciences about transdisciplinarity, Mode-2 science is heralded as inducing a new disciplinary structure of science and scientific research. We argue that this debate can be interpreted as a continuation of an older discussion about two conflicting conceptions of interdisciplinarity that we call `early integration' and `late integration', the latter pleading for a strong disciplinary basis of interdisciplinary projects, whereas the former advocates dismissing disciplinary approaches right from the start. As a prominent representative of transdisciplinary science, climate research is considered as a case study. It is at least questionable whether a weakening or erosion of disciplinary approaches can be diagnosed in this field. We argue that the demand for `socially robust knowledge' that makes transdisciplinary science inevitable, as is claimed by Nowotny, does not imply a weakening of the disciplinary structure of science.
Research and innovation in Bulgaria
Kostadinka Simeonova
P. 351-363
What is the impact on research and innovation of the transition to a market economy in Bulgaria? On the basis of an overview of the science system in Bulgaria and its structural characteristics, this paper discusses the outcomes of the restructuring of research and innovation in the country. The main findings of the recently finished project on regional innovation activity confirm that the process of re-integration of the key actors in a national innovation system is still in its initial stage. The improvement of the situation at policy level is related to the measures that are envisaged in the recently adopted innovation strategy and the strategy for research.
Energy policy and institutional context: marine energy innovation systems
Mark Winskel, Andrew McLeod, Robin Wallace, Robin William
P. 365-376
A process of UK energy policy review in the early 2000s has seen renewable energy technologies moving from the policy margins to centre-stage. The review process drew on international experiences of renewables innovation, including an innovation systems framework that emphasises `social capital' (collaborative learning between distributed agents). However, the UK energy system reflects a longstanding policy commitment to `financial capital' (market competition and avoiding `picking winners'). This paper analyses policy tensions between social and financial capital by focusing on marine energy innovation, especially in the emerging Scottish policy arena. Recent initiatives to promote renewables innovation in the UK, though significant, face continuing challenges.
An analysis of efforts to improve genetically modified food regulation in Canada
Peter Andrée
P. 377-389
Despite an ongoing trade dispute over genetically modified organisms (GMOs) between the European Union (EU) and the United States and Canada, in recent years there have been some signs that North American regulators are beginning to accept a more precautionary approach to the regulation of GMOs such as that adopted in the EU. One such sign was the Government of Canada's proactive response to a 2001 report written by a Royal Society of Canada (RSC) Expert Panel. This paper examines efforts to enhance Canada's regulatory regime for GMOs based on the RSC Panel's recommendations in order to ascertain whether the regulatory approach has really changed in that country since 2001. The author concludes that, while some efforts have indeed been made, the Government of Canada continues to fall far short of meeting the RSC Panel's expectations in key areas, including food safety, environmental assessment, peer review, transparency, and monitoring and surveillance.