.
Science and Public Policy (SPP)Science and Public Policy (SPP)
Наука и государственная политика -
ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г.
Том 33, Номер 2, 2006 г.

О журнале

Наука и государственная политика - ведущий международный журнал, издаваемый в Великобритании с 1973 г. Он освещает вопросы государственной политики в области науки и технологии (S&T), а также более широкие проблемы взаимодействия науки и общества. Журнал читают в 70 странах - как в университетах (для обучения и исследований), так и в правительственных учреждениях, в консалтинговых агентствах и т.д.

С февраля 2006 года журнал выходит ежемесячно.
Сайт Science and Public Policy теперь легко доступен по адресу:
www.ingentaconnect.com/content/beech/SPP

Издатель журнала:
William Page, Beech Tree Publishing,
10 Watford Close, Guilford, Surrey
GU1 2EP, UK
Tel.: +44 1483 824871
Fax: +44 1483 567497
E-mail: page@scipd.demon.co.uk
www.scipol.demon.co.uk

Редакторы журнала:
Dr David H Guston,
Consortium for Science,
Policy and Outcomes,
Arizona State University, PO Box 874401,
Tempe, AZ 85287-4401, USA.
E-mail: scipol@asu.edu and
Dr Barend van der Meulen,
Centre for Studies of Science,
Technology and Society,
University of Twente, PO Box 217,
7500 AE Enschede, Netherlands.
E-mail: b.j.r.vanderMeulen@utwente.nl

Страницу SPP в "Курьере…" ведет член редколлегии SPP проф. Е.З.Мирская
Переводы и подготовка к публикации поддерживаются грантом РГНФ № 06-03-00013а


Содержание
Том 33, Номер 2,
ISSN 0302-3427

Март 2006

Рефераты основных статей
Основные
статьи
91Распределение приоритетов как инструмент реализации политики: смещение акцентов от частного сектора к государственному
Theodoros Papaioannou, Howard Rush, John Bessant
103Научная независимость как составная часть оценки технологий в парламенте
Armin Grunwald
115Общественные науки и научная политика в Мексике
Heriberta Castaños-Lomnitz
115Южно-африканская инновационная система: от сконструированного кризиса к сконструированному преимуществу?
Michael Kahn
137Продуктивная и развивающая роль университетов в региональных инновационных системах
Chrys Gunasekara
151Совместное производство, появляющаяся собственность и сильная программа социальных исследований: проект о будущем Георгиевского бассейна
John Robinson, James Tansey


Второй
раздел
161Книжное обозрение

Наука и государственная политика

Том 33, № 2, март 2006

Переводы рефератов основных статей,
наиболее интересных для российского читателя



Распределение приоритетов как инструмент реализации политики: смещение акцентов от частного сектора к государственному
Theodoros Papaioannou, Howard Rush, John Bessant
С. 91 - 102
В сфере управления распределение приоритетов имеет длинную историю. Вначале оно появилось в частном секторе как технический инструмент, проходивший разные стадии развития. Сейчас оно является инструментом реализации политики также и в государственном секторе. Статья доказывает, что, несмотря на наличие общего методологического подхода и на успешное развитие типологий распределения приоритетов, - их применение в государственной политике не может быть формализовано. Здесь существует слишком много проблем: недостаточное согласие в понимании самóй государственной политики; свойственное организациям государственного сектора противоречие между стремлениями к обновлению и к подражанию; изменение соотношения между подходами "сверху вниз" и "снизу вверх"; конфликт между отчетностью и общественным доверием. Все эти проблемы сказываются и в инновационной политике, причем особенным образом, а потому формальные, стандартизованные решения недопустимы.
Научная независимость как составная часть оценки технологий в парламенте
Armin Grunwald
С. 103 - 113
Недавние дискуссии о правительстве, научно-технической политике и об адекватных типах экспертных советов стимулировали переосмысление ряда основных проблем процесса оценивания технологий. Одной из таких проблем является часто требуемая от оценивающих организаций "научная независимость" - важная составляющая итогового решения. Семантика термина научная независимость (НН) отчасти синонимична таким понятиям, как автономия, ценностная нейтральность, рациональность, объективность, беспристрастность и т.п. В данной статье, - после общего обсуждения смысла понятия НН, - внимание сфокусировано на оценках технологий, проводимых в парламенте ФРГ, использующем экспертизы Бюро Оценки Технологий при Германском бундестаге. Эту реальную практику автор использует как пример, выявляющий как силу, так и ограничения, присущие постулату научной независимости при оценке технологий.
Южно-африканская инновационная система: от сконструированного кризиса к сконструированному преимуществу?
Michael Kahn
С. 125 - 136
Статья исследует эволюцию южно-африканской национальной инновационной системы (NSI) в период перехода страны от апартеида к демократии. За основу анализа взята концепция "сконструированного кризиса" о спровоцированном кризисе в тех южно-африканских фирмах, которые были вынуждены симулировать инновационную деятельность (L. Kim, 1997). Автор статьи аргументирует адекватность этой концепции в масштабах не только отдельных фирм, но и всей страны. Им рассмотрен комплекс всех усилий, предпринятых правительством Манделы в ходе реформирования молодого государства, и детально представлена подлинная история NSI, опирающаяся на систематизированное рассмотрение всех решений по научно-технической политике и на общий анализ национальных обзоров по R&D за период трансформации. Выявленная динамика показателей позволила автору определить тенденции развития национальных R&D: на каких инновационных направлениях концентрируются усилия ученых, каковы основные сферы их интереса.
В качестве методологической рекомендации для дальнейшего изучения проблем NSI автор предлагает применять модели, продолжающие идею сконструированного кризиса. Хотя в период трансформации к демократии NSI сумела сохраниться, сейчас качество ее человеческих ресурсов тоже подвергается опасности из-за стремления к более быстрому росту и развитию, чем позволяют реальный потенциал.
Продуктивная и развивающая роль университетов в региональных инновационных системах
Chrys Gunasekara
С. 137 - 150
Статья направлена против узкого понимания роли региональных университетов, сводящего их значимость к полезности в инновационной деятельности. Опираясь на анализ соответствующей литературы, автор указывает, что при рассмотрении значимости региональных университетов абсолютной доминантой является интерес к тандему университет - промышленность, т.е. к трансферу новых технологий. Автор обращает внимание на более широкое и разнообразное воздействие университетов (uni-versities) на многие стороны развития инновационных процессов в регионах.

Contents Science and
Public Policy


Volume 33, Issue 2,
ISSN 0302-3427

March 2006

The summaries of main articles
Main
articles
91Benchmarking as a policy-making tool: from the private to the public sector
Theodoros Papaioannou, Howard Rush, John Bessant
103Scientific independence as a constitutive part of parliamentary technology assessment
Armin Grunwald
115Social sciences and science policies in Mexico
Heriberta Castaños-Lomnitz
125The South African national system of innovation: from constructed crisis to constructed advantage?
Michael Kahn
137The generative and developmental roles of universities in regional innovation systems
Chrys Gunasekara
151Co-production, emergent properties and strong interactive social research: the Georgia Basin Futures Project
John Robinson, James Tansey


Back
section
161Book reviews

Science and Public Policy

Volume 33, Issue 2, March 2006

The summaries of main articles



Benchmarking as a policy-making tool: from the private to the public sector
Theodoros Papaioannou, Howard Rush, John Bessant
P. 91-102
Benchmarking has a long history in the management world. It first emerged in the private sector as an engineering tool and having passed through different stages of development, is now also a policy-making tool in the public sector. The paper argues that although typologies of benchmarks can be developed and a generic methodological approach can be formulated, these cannot be unconditionally used in the sector of public policy. A number of problems can be identified: the lack of agreement on what public policy is, the contradiction between learning and copying in public sector organizations, the dualism between top-down and bottom-up approaches, and the conflict between accountability and public trust. These problems are also reflected in the specific case of innovation policy.
Scientific independence as a constitutive part of parliamentary technology assessment
Armin Grunwald
P. 103-113
Recent discussions on governance, on science and technology policy and on adequate advice types motivate reconsidering some constitutive issues of technology assessment (TA). To these belong the frequently demanded scientific independence of a TA institution and of TA projects. The semantics of the term `scientific independence' comprise related or partially synonymously used terms, such as autonomy, unprejudicedness, value-neutrality, rationality, objectivity, impartiality, or equity. In this paper we will - after a general discussion of those facets - focus on parliamentary TA, using the Office for Technology Assessment at the German Bundestag as an example, identifying strengths and limitations of the postulate for scientific independent TA.
Social sciences and science policies in Mexico
Heriberta Castaños-Lomnitz
P. 115-123
Mexico has around 800 active social research scientists in a population of 105 million. In 2005 the achievements of the Mexican academic community have earned both international recognition and criticism. A survey of 200 senior social research scientists may suggest that public policies introduced after 2000 were not widely supported by a fragmented scientific community. Criticism was aimed at the dearth of academic positions for young scientists, and at quantitative evaluation procedures of proposals and promotions. Mexico spends 0.40% of its gross national product (GNP) on science and technology. The promised target of 1% of GNP has not been reached, and participation of the scientific community in policy-making remains modest. Open dissent among some segments of the scientific community led to the resignation of the head of Conacyt, the federal agency in charge of science policy. We interpret the results of our survey as portraying some disappointment among the active social science community in the quality of leadership provided by an administration that had promised a more significant support of science.
The South African national system of innovation: from constructed crisis to constructed advantage?
Michael Kahn
P. 125-136
The paper examines how the South African national system of innovation (NSI) has evolved through the transition from apartheid to democracy. To provide structure to this analysis Kim's 1998 concept of the `constructed crisis' in firms is applied at the level of the state. This schema is found to be useful given the complex forces shaping the young state. The origins of the NSI are examined along with emerging science and technology policy and data from the national surveys of research and development (R&D) and other sources. This allows for examination of trends over time, R&D organisational concentration and focus areas. As appropriate we suggest interpretations consistent with the constructed crisis model. While the NSI remained robust in the transition to democracy the human resources nexus jeopardises more rapid growth and development.
The generative and developmental roles of universities in regional innovation systems
Chrys Gunasekara
P. 137-150
The paper explores the state of the literature on the role that universities perform in the development of regional innovation systems. The predominant focus in the literature has been on institutional analysis of university-industry technology transfer. This is important but tends to underestimate the potentially broad-based `third role' of universities in regional systems, as well as exploring the nature of, and possible explanations for, differences in the roles that uni-versities perform in different regional settings. An analytical framework is proposed for considering the nature of the role of universities in the development of regional innovation systems and explanation of variation in the roles performed by universities in different regional settings.
Co-production, emergent properties and strong interactive social research: the Georgia Basin Futures Project
John Robinson, James Tansey
P. 151-1660
A strong programme in interactive social research can be distinguished by the relationships it seeks to establish among four key parties in the research process - the sponsors of research, the research team, independent organisations (from the governmental, non-governmental and commercial sectors) and the interested public. The knowledge that is the result of a research project is a co-production of researchers, players and partners, and is therefore an emergent property of their interaction. The Georgia Basin Futures Project is one attempt to operationalise a form of strong interactive social research.