.
кордис-ньюз
№ 46 (544)
19-10-06

Commission adopts EIT proposal in time for Lahti summit.

Комиссия принимает предложение о создании Европейского технологического института - ЕТИ (по аналогии с МТИ, прим. редакции)
Европейская Комиссия приняла предложение по созданию европейского технологического института European Institute of Technology (EIT), которое, как надеется Президент Комиссии Хосе Мануэль Баррозо (Jos? Manuel Barroso), получит одобрение Глав государств и Правительств ЕС на неофициальной встрече в Лахти, Финляндии, 20 октября.
(Перевод Э. Мирского)

Сомнения, высказанные при первом объявлении проекта, были преодолены, как заявил Баррозо на презентации проекта, которую он проводил совместно с Комиссаром по науке и исследованиям Янецем Поточником (Janez Potocnik) и Комиссаром по образованию, обучению, культуре и мультилингвистическим отношениям Яном Фигэлем (Jan Figel).

Он заявил, что EIT поможет разрушить стены между исследованиями, образованием и бизнесом, и в этом смысле может рассматриваться как "европейское решение европейской проблемы". Он также охарактеризовал Институт как "флагмана европейских инноваций".

Создание EIT было сначала предложено президентом Комиссии в феврале 2005. С тех пор оно было рассмотрено представителями ряда структур, консультации и мнения которых как потенциальных участников и спонсоров были учтены в режиме обратной связи. Заявленная в предложении структура имеет два уровня:
- управляющее орган, которое обеспечит юридический статус EIT,
- совокупность научных и инновационных сообществ (Knowledge and Innovation Communities - KICs).

В самом EIT будет занято около 60 ученых и персонала плюс 19 членов Правления, куда войдут 15 высококлассных представителей бизнеса и научного сообщества и четыре представителя персонала и студентов из KICs.

KICs характеризуются Фигэлем как "больше чем свободная сеть". Они свяжут университеты, исследовательские организации и фирмы в пределах интегрированного партнерства. Партнерство должно внести свой вклад в развитие всех трех аспектов "треугольника знания": исследование, инновация и образование.

Успех EIT частично зависит от промышленности, поскольку, по крайней мере, часть финансирования EIT предполагается получать от частного сектора. Г-н Barroso не думает, что это будет проблемой. Он сказал журналистам, что он встретился с главными администраторами нескольких главных компаний, и все они предложили поддержку. Г-н Figel поддержал это утверждение, перечислив, по крайней мере, 12 компаний, которые выразили готовность поддержать EIT. Среди них Siemens, Unilever, Nokia, British Petroleum и Eriksson.

Комиссия рассматривает EIT как форму государственно-частного партнерства и надеется, что представление отразится и в схеме финансирования. Что касается государственного сектора, финансирование будет идти от множества бюджетов, но при этом не предполагается собственной бюджетной линии ЕС, поскольку это не было включено в Financial Perspectives - принятый бюджет ЕС на 2007 - 2013 гг. Еврокомиссары назвали Седьмую рамочную программу (FP7), Программу повышения конкурентоспособности и инноваций (CIP) и Структурные фонды как примеры источников финансирования, которые могли быть открыты для EIT на нормальной конкурентной основе.

Другие внешние источники финансирования перечислены в предложении:
- Государства - члены ЕС, региональные или местные власти;
- венчурный капитал, банки (включая европейский Инвестиционный банк);
- ресурсы, формирующиеся в результате собственной деятельности EIT (например, права интеллектуальной собственности);
- ресурсы от любых фондов, которые аккумулирует EIT.

Бюджет Института в течение периода 2008 - 2013гг. оценен в 2.4 миллиарда €, поступающих из всего спектра источников, в то время как стартовый конверт запуска составляет приблизительно 300 миллионов € и придет из бюджета Сообщества. "Это - только начало, но мы абсолютно уверены в нашей способности привлечь деньги," сказал г-н Barroso.

"Мы рассчитываем на частные вклады. Но место и деньги - не первые условия для успеха. Мы должны сосредоточиться больше на идеях и концепциях, итогда деньги придут", добавил г-н Figel'.

В заявке говорится, что закрепление юридического статуса EIT должно быть завершено к 2008 г., и тогда Институт стал бы полноценно функционировать в 2009 г.

Г-н Barroso ожидает, что большинство, если не все, государств ЕС, поддержат его предложение в Лахти. "Я не знаю ни одного Государства ЕС, где не поощряется частное финансирование исследований, или где не поощряются государственно-частные партнерства. Таким образом я не знаю, почему они поддерживают это на национальном уровне, и не поддержали бы на европейском уровне, если только они не против того, чтобы европейская идея работала, европейское измерение процветало", - сказал председательт Комиссии.

Для дальнейшей информации, пожалуйста, посетите:
http://ec.europa.eu/education/policies/educ/eit/index_en.html
Category: General policy
Data Source Provider: CORDIS News attendance at a Commission press conference
Document Reference: Based on CORDIS News attendance at a Commission press conference
Programme or Service Acronym: FUTURE RESEARCH, FP7, FUTURE RESEARCH, CIP
Subject Index: Coordination, Cooperation; Education, Training; Innovation, Technology Transfer; Policies; Scientific Research
RCN: 26523

Cordis News

2006-10-19

Commission adopts EIT proposal in time for Lahti summit

The European Commission has adopted a proposal on establishing a European Institute of Technology (EIT), which Commission President Jos? Manuel Barroso is hoping will receive the approval of the EU's Heads of State and Government when they meet informally in Lahti, Finland, on 20 October.

The doubt connected with the project when it was first announced has been overcome, according to Mr Barroso, who presented the proposal with Science and Research Commissioner Janez Potocnik and Education, Training, Culture and Multilingualism Commissioner Jan Figel.

He declared that the EIT will 'help to break down the walls between research, education and business', and thus represents 'a European solution for a European problem'. He also described the Institute as a 'flagship for European innovation'.

Creating an EIT was first proposed by the Commission President in February 2005. Since then, a number of potential structures have been examined, with stakeholders able to provide feedback via a consultation. The structure outlined in the proposal has two levels: a governing board that will be the EIT's legal entity, and Knowledge and Innovation Communities (KICs).

The EIT itself will have around 60 scientific and support staff plus a 19-member Governing Board comprising 15 high-profile people from business and the scientific community and four members representing staff and students from the KICs.

The KICs were described by Jan Figel' as 'more than a loose network'. They will bring together universities, research organisations and businesses within an integrated partnership. The partnership should then contribute to all three aspects of the 'knowledge triangle': research, innovation and education.

The success of the EIT is partially dependent upon industry, as the EIT will rely on at least some of its funding coming from the private sector. Mr Barroso does not think that this will be a problem. He told journalists that he has met with CEOs from several major companies, all of whom have offered their support. Mr Figel' backed up this statement, listing at least 12 companies that are behind the EIT. They include Siemens, Unilever, Nokia, British Petroleum and Eriksson.

The Commission views the EIT as a form of public-private partnership, and hopes that funding will mirror this image. On the public sector side, funding will come from a number of budgets but will not have its own EU budget line as it was not included in the Financial Perspectives - the approved EU budget for 2007 to 2013. The Commissioners listed the Seventh Framework Programme (FP7), the Competitiveness and Innovation Programme (CIP) and the Structural Funds as examples of funding sources which could be open to the EIT on a normal competitive basis.

Other external sources of funding are listed in the proposal as:
- Member State, regional or local authorities;
- venture capital, banks (including the European Investment Bank);
- resources resulting from its own activity (for example intellectual property rights);
- resources from any endowments that the EIT accumulates.

The Institute's budget for the period 2008 to 2013 is estimated at €2.4 billion, coming from the full spectrum of sources, while an initial start-up envelope of around €300 million will come from the Community budget. 'This is only the beginning, but we have the fullest confidence in our ability to come up with the money,' said Mr Barroso.

'We count on private input. But the place and money are not the first conditions for success. We should focus more on ideas and the concept and then the money will come,' added Mr Figel'.

The proposal states that the EIT's legal structure should be set up by 2008, and the Institute would then become operational in 2009.

Mr Barroso expects the majority of Member States, if not all of them, to back his proposal in Lahti. 'I don't know any Member State where private funding for research is not encouraged, or where public-private partnerships are not encouraged. So I don't know why they would support it at national level and not European level unless they don't want the European idea to work, the European dimension to prosper,' said the Commission President.

For further information, please visit:
http://ec.europa.eu/education/policies/educ/eit/index_en.html
Category: General policy
Data Source Provider: CORDIS News attendance at a Commission press conference
Document Reference: Based on CORDIS News attendance at a Commission press conference
Programme or Service Acronym: FUTURE RESEARCH, FP7, FUTURE RESEARCH, CIP
Subject Index: Coordination, Cooperation; Education, Training; Innovation, Technology Transfer; Policies; Scientific Research
RCN: 26523

Обсудить на форуме
researcher@